کد مطلب:286635 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:334

تشرف علامه بحرالعلوم خدمت امام زمان
همان گونه كه درباره علامه بحرالعلوم (1212 - 1155) مرقوم شد، فیض شرفیابی او به حضور امام [1] عصر و ناموس دهر - عجل اللَّه تعالی فرجه الشریف - متواتر است.

محدث قمی در كتاب فوائد رضویه چند داستان برای ایشان نقل كرده است كه به چكیده بعضی از آنها در این نوشتار اكتفا می شود:

1 - بزرگان، از ملّا زین العابدین سلماسی كه از محارم اسرار سید بوده است نقل كرده اند كه روزی میرزای قمی به دیدار سیّد آمد، وقتی مجلس خلوت شد میرزا به سیّد گفت: از نعمت های غیرمتناهی كه به شما برای تان روزی شده، ما را به فیض برسانید.

سید فرمود: دو شب قبل (شب گذشته) در مسجد سهله فیض ملاقات برایم حاصل شد و مناجات امام زمان علیه السلام را با الفاظی جالب كه دل را منقلب و چشم را گریان می كرد استماع نمودم؛ بعد از پایان مناجات، من را به نام فراخواندند، نزدیك رفتم تا جایی كه دست من به آن جناب می رسید.

مرحوم سلماسی گوید: چون كلام به اینجا رسید، سیّد وارد مطلب دیگری شد. بعد از آن میرزای قمی خواستار ادامه داستان شد، ولی سید به او فهماند كه این از اسرار مكتوم است.

2 - باز از مرحوم سلماسی نقل شده است كه شخصی از سیّد پرسید: آیا در زمان غیبت كبرا دیدار امام حاصل می شود؟

سیّد در حالی كه مشغول كشیدن قلیان بود، سر به زیر انداخت و آهسته فرمود: چه بگویم در جواب او و حال آنكه آن حضرت من را در بغل كشیده و به سینه خود چسبانیده اند، و از طرفی تكذیب مدّعی دیدار آن بزرگوار وارد شده است.

سپس به آن سائل فرمود: از اهل بیت عصمت علیهم السلام تكذیب مدّعی دیدار رسیده است و دیگر برای او [2] چیزی نقل نكرد.


[1] ريحانة الادب، ج 1 ص 234.

[2] فوائد رضويه جلد دوم، ص 680 - 678.